wtorek, 13 grudnia 2016

Textima Veritas - doskonałość z czasów NRD

Przeróżne wersje tego modelu można zakupić na krajowych portalach aukcyjnych. Jak każda niemal maszyna z tamtego okresu, ma metalowy korpus i w większości metalowe części. Doskonały projekt sprawia, że nawet najszybsze obroty silnika nie sprawią, że zacznie tańczyć po stole. Tak naprawdę jest to jedna z najcichszych mechanicznych maszyn, przy których miałem okazję pracować.

Oryginalny NRDowski Veritas

Maszyna posiada zgrabną walizkę, integrującą się prześlicznie ze zgrabną podstawką. Jak większość maszyn półprzemysłowych, nie posiada wolnego ramienia. Posiada za to spory wybór ściegów użytkowych.

Pokrętło do wyboru ściegów

  • szerokość zygzaka: 7 mm
  • ząbki transportera można opuścić i przejść w tryb cerowania
  • regulowany docisk stopki
  • maksymalna długość ściegu: na moje oko jakieś 5,5 - 6 mm
  • duży wybór ściegów użytkowych; także elastycznych!

Wybór trybu: ściegi podstawowe, ściegi użytkowe

  •  krzywiki programatora wykonane z twardego tworzywa; na moje oko nie do zdarcia

Wnętrze maszyny. Widoczne krzywki programatora z tworzywa.

Czy warta zakupu? Według mnie - tak, o ile pogodzisz się z tym, że dodatkowe stopki będziesz dobierać metodą prób i błędów. Maszyna pojawia się w wielu wariantach, z różną ilością programów szycia, pod różnymi markami. Wybieraj świadomie.

Czy są jakieś pułapki? Znalazłem dwie. Raz, że maszyna nie posiada regulatora szerokości ściegu. Jest po prostu zdefiniowana pewna ilość programów do wyboru. To się może nie podobać, choć w praktyce to problem marginalny. Za to dostępna maksymalna długość ściegu prostego pozwoli ci na piękne stębnowania jeansów. Druga pułapka, napęd między górną a dolną osią przenoszony jest przy użyciu paska ze sznurków wzmacnianych metalowymi klamerkami. To bardzo trwałe rozwiązanie, lepsze niż guma. Jednak jeśli maszyna spędziła dużo czasu w wilgotnej komórce, może się zdarzyć, że pasek się wyciągnął. Skutek tego taki, że zostanie utracona synchronizacja między igłą a chwytaczem. Wymiana paska ze względu na konieczność rozebrania całego mechanizmu maszyny - zbyt kosztowna, niestety.








































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz